کرونای انگلیسی، در یک قدمی فارس
.
به گفته رییس
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در یکی از مراکز درمانی شیراز،
موارد مشکوک به ابتلای کرونای جهش یافته انگلیسی مشاهده شده است.
به
گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، رییس دانشگاه
با هشدار در خصوص
ورود موارد مشکوک به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی به شیراز گفت: در پی ورود
ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی به ایران و به ویژه گسترش شیوع آن در استان خوزستان
که دارای ارتباط گسترده با استان فارس است، شیوع آن در فارس نیز دور از انتظار
نیست.
دکتر
«مهرزاد لطفی» افزود: پس از گزارش موارد مشکوک به کرونای جهش یافته انگلیسی در یکی
از مراکز درمانی شیراز، از موارد مشکوک ابتلا به این ویروس نمونه برداری و برای تایید
نهایی به انستیتو پاستور ایران ارسال شده است.
او
با بیان اینکه علائم ویروس جهش یافته انگلیسی با ویروس کرونای کنونی تفاوت ندارد،
ادامه داد: اما یافته ها نشان می دهد قدرت سرایت و بیماری زایی آن بسیار بالاتر
است و بر همین اساس می تواند تعداد بیماران بدحال و میزان مرگ و میر را افزایش
دهد.
رییس دانشگاه یادآور
شد: راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و گونه جهش یافته انگلیسی، مشابه
یکدیگر و شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مکرر دست ها، در
خانه ماندن، پرهیز از ترددهای غیرضروری و پرهیز از حضور در تجمعات است.
او
با اشاره به خصوصیات خطرناک این ویروس و چرخش سریع آن در بین مردم جامعه، تاکید
کرد: امروز توجه جدی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از پیش نیاز است و
ضرورت دارد یکایک ما به نحو مسوولانه ای به رعایت شیوه نامه های بهداشتی در برابر
کرونا، پایبند باشیم.
دکتر
لطفی هرگونه بی توجهی، سهل انگاری و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی را زمینه ساز
موج جدید ویروس کرونا عنوان کرد و افزود: مشارکت و همکاری مردم در جبهه سلامت با
رعایت دستورالعمل های بهداشتی می تواند مجموعه سلامت را در این مبارزه یاری کند.
او
همچنین در این نشست وضعیت آمار مبتلایان به کروناویروس و جانباختگان این بیماری در
شیراز و استان، روند انجام تست های pcr در مراکز 16 ساعته، فعالیت آزمایشگاه های تشخیصی کووید19،
همچنین اقدامات کارگروه های مختلف ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید19 را ارزیابی
کرد.
معاونان
و مدیران ارشد دانشگاه نیز در این نشست توضیحاتی در خصوص حوزه های مختلف مانند فرآیند
نحوه انجام تست کووید19، انجام تست های سریع، راهکارهای پیشگیری از شیوع کرونای
انگلیسی، تهیه و توزیع واکسن علیه کووید19، کیت های تشخیصی کووید19، فعالیت مراکز
16 ساعته درمان سرپایی کرونا، عملکرد طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی»، وضعیت بیماران
بستری کووید19، اقدامات کارگروه های مختلف و پیگیری مصوبات ستاد، درصد اشغال تخت
های عادی و ویژه، وضعیت ابتلا در شهرستان های استان و انجام تست های کروناویروس،
ارائه کردند.
دویست
و شصت و هفتمین نشست ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی شیراز صبح امروز، دوم اسفند،
در دفتر رییس دانشگاه برگزار شد./105
پایان
خبر
نظر دهید